Na Heureke využívame personalizáciu a cielenú reklamu. Na základe vášho správania na Heureke personalizujeme jej obsah. Kliknutím na „Rozumiem“ alebo inam súhlasíte aj s využívaním cookies a odovzdaním údajov o správaní na webe pre zobrazenie cielenej reklamy na ďalších weboch. Personalizáciu a cielenú reklamu si môžete vypnúť v nastaveniach prehliadača. Viac


Poradňa Oleje a mazivá

Ako vybrať olej alebo mazivo?

 

Zvýšte výkon motora a predĺžte jeho životnosť.


Kvalitné mazivo šetrí motor, znižuje spotrebu a zvyšuje životnosť stroja. Vyberajte starostlivo, vaša voľba sa prejaví na hladkom a bezproblémovom chode motora. 

 
 
 
 
 
Ako mazivá sa označujú látky, ktoré znižujú trenie medzi dvoma povrchmi. Tým zvyšujú účinnosť a redukujú oter. Okrem toho môžu mazivá odvádzať teplo a rozpúšťať cudzorodé častice. Zvyčajne obsahujú 90% základového oleja a 10% aditív.
 
 
 

Výber správneho oleja

 
Alfou a omegou pri výbere správneho oleja by pre vás mali byť pokyny výrobcu vášho automobilu či stroja. Práve ten najlepšie vie, aké mazivo spĺňa špecifické požiadavky konkrétneho stroja, či už ide o prevodovku, motor, či iné súkolia. Všetky potrebné informácie by ste mali nájsť v základnej príručke od výrobcu. Pokiaľ ju nemáte, neváhajte kontaktovať zástupcu značky alebo odborníka pre danú oblasť.
 
Pri výbere motorového oleja sa stretnete s ACEA či API špecifikáciou, čo je označenie pre výkonnostnú triedu oleja. Tá určuje, či je daný olej vhodný pre benzínové alebo dieselové motory, ak ide o mazivo použiteľné pre motory s priamym vstrekovaním, prípadne ak má olej predĺžený interval výmeny. V označení sa tiež skrýva informácia, pre ako staré motory možno olej použiť. Značenie výkonnostnej triedy odporúčanej výrobcom by ste mali dodržiavať, inak hrozí poškodenie motora.
 
 
 
 
 

Viskozita

 
Viskozita udáva tekutosť kvapalín. Oleje s vyššou viskozitou sú hustejšie, oleje s nižšou viskozitou zase redšie. Podľa klasifikácie SAE sú mazivá zaradené do niekoľkých tried.
 
S informáciou o triede oleja podľa SAE sa stretnete napr. vo formáte: 10W-40 (alebo inom veľmi podobnom). Označenie pred pomlčkou udáva tzv. štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Čím je číslica pred písmenom nižšia, tým redší je olej. Znamená to, že je v zime za studena tekutejší, teda pri štarte lepšie maže.
Druhá číslica značí schopnosť oleja mazať motor, keď je zahriaty.
 
 
 
 
 

Rozdelenie mazív podľa použitia

 

Automobilová mazivá

Takto sa označuje súbor olejov a mazív, ktoré sa používajú na mazanie alebo prenos sily v automobiloch. Pre bežného vodiča hrajú hlavnú úlohu motorové a prevodové oleje, o ktorých bude reč ďalej. Pre všetky tieto mazivá platí, že majú negatívny vplyv na organizmus človeka a je nutné zabrániť ich kontaktu s pokožkou. 
 
 

Motocyklové mazivá

Mohlo by sa zdať, že pre motocykle môžete použiť rovnaké oleje ako pre automobil, ale nie je tomu tak. Výrobcovia vyvinuli špeciálne oleje zodpovedajúce odlišným potrebám vysokootáčkových motocyklových motorov. Tie totiž potrebujú mazivá s vysokou tepelnou stabilitou, veľkou zaťažiteľnosťou a odolnosťou proti strihovému namáhaniu. Aby prevodovka motorky správne fungovala, potrebuje olej s vysoko odolným filmom. Jedine tak sa vyvarujete trhlinám v olejovom filme na ozubených kolesách. Túto vlastnosť definuje index strihovej stability značený SSI (Shear Stability Index). Čím nižší je index, tým vyššia je strihová stabilita oleja. Hodnota indexu SSI u priemerného motorového oleja automobilu sa pohybuje v rozpätí 30-50. Oproti tomu olej používaný pre motory pretekárskych motocyklov má hodnotu SSI 5, čo je prvotriedna hodnota.
 
 
 
 

Druhy mazív

                 
 

Motorové oleje

Tieto mazivá musia spĺňať rad protichodných a veľmi náročných technických kritérií. Ich úlohou je mazať klzné plochy motora, znižovať ich zahrievanie a odvádzať zvyšky spáleného paliva z valcových plôch, to všetko za vysokých teplôt. Motorový olej je relatívne riedky, aby ľahko prešiel olejovým filtrom a dobre sa rozprestrel po stenách valcov. Zároveň musí vytvárať dostatočne pevný mazný film, aby nevznikali suché trecie plochy. Tie by mohli viesť k oderu valcov a aj zadretiu motora.
Pred samotnou kúpou motorového oleja rešpektujte pokyny výrobcu vášho stroja, najmä v prípade viskozity (SAE) a výkonnostnej triedy (ACEA, API).
 
 

Prevodové mazivá

Tieto mazivá majú iné zloženie než motorové oleje. Nie sú vystavované tak vysokým teplotám, ale zase si musia poradiť s vyšším tlakom a šmykovou námahou, preto majú vyššiu hustotu. Typická je pre nich schopnosť dlhodobého udržania na prevodovke aj počas prestávok v používaní stroja. Prevodové mazivá by mali byť antikorózne a hlavne kompatibilné s tesniacimi prvkami stroja. Informácie o ideálnom prevodovom oleji pre váš stroj získate od výrobcu, prípadne sa neváhajte obrátiť na odborníka.
 
 

Hydraulické mazivá

Hydraulické mazivá sa používajú v hydraulických zariadeniach na násobenie účinku tlaku kvapalín. Na rozdiel od vody používanej v týchto zariadeniach majú tieto oleje funkciu ochrany proti korózii (podliehajú oxidácii len veľmi pomaly). Obvykle sú horľavé, preto sa niekedy miešajú s vodou. V ponuke sú aj špeciálne nehorľavé hydraulické oleje.
 
 

Tlmičové mazivá

Tieto oleje slúžia na mazanie tlmičov v strojoch. Ich úlohou je prevádzať energiu nárazov na teplo. Kvalitný tlmičový olej by mal mať dobrú odlučiteľnosť vzduchu, aby neznižoval výkon tlmiaceho zariadenia pri záťaži. Samozrejmosťou by u neho mala byť aj ochrana častí tlmičov proti korózii. Aby tlmiče pracovali správne, je potrebné olej udržiavať čerstvý a čistý.
 
 

Reťazové mazivá

Tieto oleje chránia reťaze odolným filmom proti korózii a iným agresívnym látkam (napr. soli). Okrem toho majú schopnosť zamedziť odstrekovaniu maziva z reťaze či jeho zmývaniu vodou. Zvyčajne sa vyrábajú v spreji.
 
 
 
 
 
 

Delenie mazív podľa zloženia

      
 
Z hľadiska zloženia sa oleje tradične delia na syntetické, polosyntetické a minerálne. Dnes sa už od tohto delenia skôr upúšťa, napriek tomu, nižšie nájdete vysvetlenie pre prípad, že by ste sa s ním stretli. Odborníci tvrdia, že v maloobchodnom predaji nie je dnes ani jeden plne syntetický motorový olej, pretože každý má vo svojom zložení viac či menej minerálnych zložiek. Okrem toho výroba minerálnych olejov pokročila a ich vlastnosti sa prakticky rovnajú syntetickým olejom, ktoré predtým platili za kvalitnejšie mazivá. Dnes je preferovaná výroba olejov minerálneho základu, ktorý sa ďalej mieša s ďalšími zušľachťujúcimi prvkami pre zdokonalenie vlastností.
 
 
 
 
 

Životnosť oleja a kedy je čas na výmenu

 
Všeobecne sa udáva, že výmena motorového oleja u automobilu má prísť medzi 10-15 000 najazdenými kilometrami alebo po jednom roku. Existujú ale rozdiely v závislosti na kvalite a vlastnostiach použitého oleja. Jeho reálnu životnosť by vám vždy mal oznámiť výrobca, rovnako ako interval výmeny oleja. To je údaj, ktorý nájdete v manuáli svojho vozidla. Odvíja sa od typu motora a od jeho zaťaženia. Zvyčajne platí, že u benzínových motorov je potrebná výmena oleja o niečo skôr ako pri motoroch vznetových.
 
Pravidelný interval výmeny oleja nezanedbávajte. Použitý olej je znečistený zvyškami nespáleného paliva s ďalšími nečistotami, čo výrazne znižuje jeho mazaciu schopnosť. Motoru hrozí zvýšený oter, strata tesniacej schopnosti, rýchlejšie znečistenie a celkové zníženie životnosti.
 
Na trhu nájdete tzv. LongLife oleje (oleje s predĺženou dobou výmeny), ktoré majú interval výmeny cca po 30 000 najazdených kilometroch. Pozor, nie všetky motory sú pre použitie LongLife oleja uspôsobené. Či je pre vaše auto také mazivo vhodné, informujte sa u výrobcu vozidla.
 
Pri výmene oleja nezabudnite vymeniť aj olejový filter, prípadne filtrovú vložku. Ak je filter zanesený, výrazne sa znižuje mazacia schopnosť aj novo doliateho oleja.
 
 
Porovnať oleje a mazivá